-

2015. február 19., csütörtök

Dr. Kollár: Megnyugtat ennyi izgalom? (A párválasztás nyerő stratégiája)

A párkeresés során valamennyien különféle tudatos vagy kevésbé tudatos stratégiákat használunk. Az átláthatóság és a magyarázóerő kedvéért három jellegzetes kategóriába sorolhatjuk ezeket. Az első kategória "a párkereső mint ihletre váró költő", a második "a párkereső mint menedzser", a harmadik "a párkereső mint designer". Értelmezésünk szerint az utolsó az előző kettő erényeit ötvöző, de hibáit kiküszöbölő, sikeres párkeresési stratégia.

"A párkereső mint ihletre váró költő" olyan kvázi-művészi tevékenységnek tekinti a pártalálást, amelynek mintegy magától kell bekövetkeznie. Ebben a játékban az ihlet váratlanságához és előre jelezhetetlenségéhez hasonlóan a szerelemnek is hirtelen "kellene" betörnie a párra váró életébe.

A szerelem nomádjai állítólag minden előzetes figyelmeztetés nélkül egyszer csak felbukkannak a letelepülten élők magányos, kiszámítható, minden irracionalitást, kalandot nélkülözők világában, hogy alaposan feldúlják azt. Ez olyan romantikusan megformált gondolat és érzelemvilág, amely nem törődik az előfordulási valószínűséggel, vagyis azzal, hogy annak valószínűsége, hogy egy esemény bekövetkezik, függ a rendelkezésre álló időtől, és az esemény előfordulásának gyakoriságától. 

Vagyis, ha nem teszek azért semmit, hogy új emberekkel kerüljek kapcsolatba, akkor kicsi az esélye, hogy olyan személlyel találkozom, akivel kölcsönösen vonzónak találjuk majd egymást.

"A párkereső mint menedzser" éppen az ellenkezője az ihletre váró, romantikus párkeresőnek. Számára a legfőbb érték a párkeresés során a hatékonyság. Minden romantikus kellékre, irracionális, kiszámíthatatlan, kreatív akcióra úgy tekint, mint a hatékony, racionális párkeresési projekt szabotálására, lassítására.

Nagyon gyorsan szeretne eredményt elérni, de mivel a párkapcsolatok megalapozásának legelterjedtebb 21. századi módja a romantikus szerelem, ezért egy úgynevezett "csavart csapdába" szorítja magát. A hatékonyságra hagyatkozó projekt-szemlélet ugyanis ellensége az intuíciót és a spontaneitást magában foglaló kreatív párkapcsolati játéknak. A szerelem a legkevésbé sem hatékony vállalkozás, értékét (és ezt paradox módon a menedzser stratégiát követők is elismerik) éppen a kiszámíthatatlansága, előrejelezhetetlensége, kontrollálhatatlansága adja.

"A párkereső mint designer" azért nyerő stratégia, mert egyrészt szintetizálja a romantikus szerelemhez nélkülözhetetlen intuíciót, másrészt fontos szempontnak tekinti a megvalósíthatóságot és tekintetbe veszi az előfordulási valószínűséget. Számos, designerekkel készült interjúkötetből kiderül, hogy a designerek munka közben élvezik az alkotás során fellépő bizonytalanságot arra vonatkozóan, hogy mi is lesz a tevékenységük végeredménye. A folyamat során sokáig homályos számukra, hogy végül mivé alakul az épület, használati tárgy stb. A Sidney-i Operaházat és a Párizsi Pompidou Centrumot építő Ted Happold számára saját bevallása szerint a tervezés egyszerre frusztráló és örömteli: a design során jelen levő bizonytalanság és a rátalálás izgalma, illetve a team többi tagjával való kölcsönös inspiráló egymásrahatás miatt. Egy másik vezető tervező szerint a designerek miközben nyitottak azokra a különféle élményekre, amelyek fontosak a tervezői problémáik megoldása során, nagyon tudatosan szelektálnak ezen élmények között, szisztematikusan kiszűrik azokat, amelyek nem segítenek a tervezési probléma megoldásában. A sikeres tervezők optimisták, bíznak abban, hogy érdemes felfedező kalandokra indulni, ugyanakkor a tervek megvalósítása során opportunisták (megalkuvók), azaz fontos szempont számukra a belátható időn belül elkészülő termék, épület vagy szolgáltatás.

Reményeink szerint az olvasóknak is feltűnt, hogy a fenti tervezői erények mennyire kívánatosak a párkapcsolatok alakítása során. Hiszen a párkeresés folyamán is fontos az, hogy "a párkereső mint designer" élvezze a keresés izgalmas bizonytalanságát, hogy aktívan kutasson, érzelmileg bevonódjon, és képes legyen a potenciális, majd az aktuális párjelöltjével közösen alkotni. Ugyanakkor az is alapvető számára, hogy belátható időn belül eljusson a folyamat következő állomásáig.

"A párkereső mint designer" stratégia tehát egyszerre foglalja magában a nomádok vadságát, a letelepültek nyugalmát, illetve a menedzserek hatékonyságra törekvő hozzáállását. Belátja, hogy a párkeresés teammunka, melyben számos résztvevő egyszerre kreatív és hatékony együttműködése vezethet a pártalálás és párkapcsolat-építés tervének megvalósulásához. És hogy a tervezési folyamat mindhalálig tartó kaland és rend.

PhD. Dr. Kollár József

Életvezetési mester coach



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése